Pendampingan Pelatihan Pemasaran dan Pembukuan Produk UMKM Tahu GO Yogyakarta
DOI:
https://doi.org/10.34151/dharma.v5i2.3993Keywords:
MSME, Business Order, Product Promotion, Accounting ApplicationAbstract
ABSTRACT
The service is held at UMKM Tahu Go Yogyakarta which is engaged in the culinary field. Based on the results of business location surveys and interviews, the problems faced by Tahu Go's business partners are decreased income caused by a lack of interest from consumers from consumers during the pandemic and bookkeeping is still done manually. The output that we have produced in this activity is that we help UMKM Tahu Go in promoting products on various social media platforms such as YouTube, WhatsApp, TikTok and MSME Tahu Go have used an online-based accounting application that we recommend, namely Journal ID.
Keywords : Marketing, Bookkeeping, Micro Small and Medium Enterprises (MSME)
ABSTRAK
Pengabdian dilakukan UMKM Tahu Go Yogyakarta yang bergerak dibidang kuliner, Berdasarkan hasil survei lokasi usaha dan wawancara, permasalahan yang dihadapi oleh mitra usaha Tahu Go yaitu penurunan pendapatan yang disebabkan oleh kurangnya minat pembeli dari konsumen dimasa pandemi dan pembukuan yang masih dilakukan secara manual. Luaran yang telah kami hasilkan dalam kegiatan ini adalah kami turut membantu UMKM Tahu Go dalam melakukan promosi produk di berbagai platform media sosial seperti YouTube, Whatsapp, TikTok dan UMKM Tahu Go telah menggunakan aplikasi akuntansi berbasis online yang kami sarankan yaitu Jurnal ID.
Kata kunci : Pamasaran, Pembukuan, Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM)